Az európai romantika

A romantika irodalmából

A romantika

A romantika az irodalomtörténet egyik leghatásosabb stílusirányzata. A romantikával kezdődött mindaz, amit ma modern irodalomnak nevezünk. Közvetlen elődje a Sturm und Drang ("viharos előretörés") - amely az ösztönökre, szenvedélyekre hallgató, természetellenes béklyóitól megszabadult embert tekintette ideálisnak - és a szentimentalizmus. Victor Hugo szavaival élve: "A romantika szabadság a művészetben, szabadság a társadalomban".

A romantika elnevezés a "regény" jelentésű román szóból ered. A romantika az irodalomban fejlődött ki, forrása az illúzióvesztés és a kiábrándulás a felvilágosodás nagy és szent eszméiből. Az emberek csalódtak a polgári társadalomban, a híres "józan észben".

A romantika meghirdette a művész teljes szabadságát, az egyéniség kultuszát - egyetlen követelményt ismert el: a művész tehetségét. Legfőbb ihletforrása a képzelőerő, a szárnyaló fantázia. A romantikusok felfedezték saját nemzeti múltjukat, a népi kultúrát, a népi művészetet. Képzeletüket megragadta a Kelet színes világa.

Műfajok tekintetében keverék műfajokat hozott létre, az összes műfajt lirizálta (verses regény, drámai költemény). Keresték a különleges élethelyzeteket, a romantikus stílust pátosz, ünnepélyesség, költői ékesszólás, zeneiség és festőiség jellemzi.

A romantika más művészeti ágakban

Az építészetben a középkori stílusirányok, a romantika és a gótika felé fordult a figyelem. ågy jöttek létre a különböző neo-stílusok (neogót, neoromán, neoreneszánsz). A szobrászatban az alakok mozdulatai érzelmeket, indulatokat fejeznek ki (Pl. Izsó Miklós: Búsuló juhász). A romantikus műszemlélettel függ össze a historizmus, a történelmi témák kedvelése a témaválasztásban.

A festők az élénk színekkel, a fény-árnyék hatással szenvedélyeket, felfokozott érzelmeket kívántak kifejezni (Francisco Goya: Május 3-ai kivégzés, Eugéne Delacroix: A Szabadság vezeti a népet, Madarász Viktor: Hunyadi László a ravatalon, Benczúr Gyula: Hunyadi László búcsúja, Barabás Miklós arcképei, Markó Károly).

A zenét fantázia, erős érzelemvilág jellemzi (Rossini, Beethoven, Chopin, Verdi, Erkel Ferenc: Himnusz, Bánk bán, Hunyadi László).

Az angol romantika

Az európai romantika egyik kiindulópontja Anglia volt. Olyan nevek jellemzik az angol romantikát, mint Byron, Shelley vagy Keats. Byront igazán híressé a Childe Harold zarándokútja című veres lírai útirajza tette. Byron pesszimisztikus világképe, hőseinek lemondó mélabúja és világfájdalma, bágyadt közönye: spleenje valóságos divattá tette a "byronizmust" a 19. század eleji Európában. Az egyetemes romantika nagy jelentőségű alkotója volt az angolul író amerikai költő és novellista, Edgar Allan Poe. Poe teremtette meg a detektívnovella műfaját.

A francia romantika

A francia romantika később bontakozott ki, mint a német vagy az angol, és sokkal inkább közéleti-politikai jellegű, mint azok. A francia nagy romantika a maga művészi teljességében Victor Hugo vezérletével az 1830-as fordulat után bontakozott ki. A romantikusok részt vettek a társadalmi harcokban is: a szabadság prófétái lettek, szót emeltek a szegények érdekében.

Az orosz romantika

Az orosz irodalom a romantikával lett nemzetivé és európaivá. A romantika kibontakozása az 1820-as évekre esett. A társadalmi háttér itt eredendően más volt, mint Nyugat-Európában. Míg ott a polgári társadalom okozott csalódást, Oroszországban a feudális rendszer és a cári önkényuralom váltott ki elégedetlenséget.

Az orosz irodalom első világirodalmi rangú nagy írója Puskin. Életműve meghatározta az orosz irodalmat, mindhárom műnemben kiemelkedőt alkotott.

Szerző
Borbás Krisztián

Letölthető fájlok

Tartalom jelentése

Ha bármi problémát észlelsz a(z) "Az európai romantika" című tartalommal kapcsolatban, kérlek az alábbi hivatkozásra kattintva jelezd felénk! Köszönjük!