Filozófiai kérdések, műfaji, nyelvi sokszínűség Babits Mihály Levelek Írisz koszorújából c. kötetében

Babitsról és a kötetről

- 1883-1941 élt, a Nyugat nagy nemzedékének egyik legnagyobb költője, az esztétizáló modernség gondolati költészetének egyik legjelentősebb alakja, a konzervatív , klasszikus hagyományok és értékek őrzője

- poeta doctus; tudós költő, sokirányú az érdeklődése, így a műalkotást az isteni teremtő gesztushoz hasonló alkotói tevékenységnek fogja fel, amelyhez gazdag ismeretanyagot használ fel (teremtésesztétika)

- végig a tökéletességre törekszik, meg akar felelni, vágyja a teljességet. A Holnap antológia után ambivalens volt a befogadása: hideg, száraz, dilettáns költőként tekintettek rá, pedig a kialakított stílusa tudatos munka eredménye volt

- a Levelek Írisz koszorújából az első megjelent kötete (1909), ezzel került be a magyar modern költészet élvonalába; költészetének első korszakára jellemző a kötetben is megnyilvánuló tárgyiasság, a személyes és vallomásos elemek tárgyakkal és más szerepekkel való megjelenítése, filozófiai indíttatás, témagazdagság

- egyszerre érvényesül benne a szecesszió díszítettsége, impresszionizmus a benyomásszerűségében és szimbolizmus a képalkotásban. Az irányzatok és a versek sokszínűségében kívánta a fiatal költő megragadni az »egész« -séget

- 1902-1908 közt írt költeményeit gyűjtötte össze ebben a kötetben, a koszorú utal a költészet hagyományaira, illetve a körkörösségre, zártságra, és a teljességre, amelyet képviselni/ábrázolni kívánt Babits. A szecessziós levélmotívum a részekből összeálló egészt jelentheti, így a versek metaforájává válik

- Iris istennő – a görög mitológiában a szivárvány istennője és az istenek hírnöke; a cím utal a kompozíció jellegére → a sokszínűség elvére épül, utalásokat, szövegrészek közti kapcsolatokat, kulturális hagyományokat tartalmaz. A kötet egyik megismertebb darabja a Himnusz Íriszhez.
 

Műfajok 

- a kötet fő célja a költészet határainak kitágítása volt; ennek eszköze az intertextualitás több fajtája

→ allúzió: utalás, rejtett említés, példálózás, célzásokat

→ stílusimitáció: pl. a Golgotai csárda a vágánsköltészet formai/tartalmi jellemzőit követi 

→ rájátszás, fordítás (latin szövegcím: Sunt Lacrimae Rerum)

→ idézetek, utalások, átköltések

- sokszínűsége a szólamaiban is meglátszik, az antiktól a modern, kortárs amerikai formákig megjelenik, széles paletta

- minták: Horatius (In Horatium – idézettel indít, latin szónoki hagyomány, múzsák papja, időmérték és alkaioszi sor), Szapphó (Óda a bűnhöz – óda, mint műfaj használata), Poe (Sirvers, Régi szálloda – komorság, gótikus irodalom, halál motívumainak élessége, horrorisztikus fogalmazás- és ábrázolásmód), Whitman (Mozgófénykép – környezeti téma, hosszúvers, Amerika) Longfellow (Golgotai csárda – eredeti címe Wayside Inn, amely Longfellow verseskötetének címe), Dante (Az örök folyosó - „Pokol lakói fűlnek”), Baudelaire (Tüzek – vágy, szerelem, szenvedély, fájdalom) Vergilius (Sunt lacrimae rerum – konkrét intertext az Aeneisből), Vörösmarty (Zrínyi Velencében - „élni, s halni kell; mely ápol, s eltakar”)

- ehhez kapcsolódóan a műfajok is többfélék: himnusz (Himnusz Iriszhez), óda (Óda a bűnhöz), tudatlíra (Anyám nevére), fantasztikus látomás (Fekete ország), szonett (Hegeso sírja), szerepvers (Zrínyi Velencében), vallomás (Itália), tájvers (Szőllőhegy télen), ars poetica (A lírikus epilógja)

- a műfaji, stílusirányzatbeli változatosság is a teljességigényének egyik megnyilvánulása
 

Nyelv

- pl. a Fekete országban felsorolásszerű, így a töredezettség hatását keltő a nyelvi megformáltsága, a névszói stílus a mozdulatlan képszerűség érzetét adja. Ez a képszerűség fedezhető fel a Messze...messze… c. versben is, ahol a világ tarkaságának érzékeltetése történik a jellemzők vágásszerű fellebegtetésével, pillanatnyiságával. Gyakori az igétlen mondatok, felsorolások és az alliteráló/hangulatfestő/hangutánzó szavak túlsúlya → impresszionista kifejezésmód

- él benne a hagyomány nyelve is – Horatiusi szónoki nyelvezet használata jellemzi pl. az In Horatiumot: itt pl. megfigyelhető, ahogyan a tartalom (amely a horatiusi gondolatokkal részben szembenáll) és a nyelvezet (ehhez kapcsolódóan a formai szerkesztettség is) széttartó → klasszicista, antik nyelvezet

- műfajhoz kapcsolódóan a szerepek hangnemei jellegzetesek pl a Golgotai csárdában a durva, hétköznapi szókincs → hitelesség, a paratextualitás eszköze
 

Filozófiai kérdések

Fizikai világ rendje

- Hérakleitoszi gondolatok: a folyóhasonlat jelenik meg az In Horatiumban („Minden e földön, minden a föld fölött folytonfolyású, mint csobogó patak”) → az egyetlen állandó, világot alakító dologként a változást látja. Kapcsolódik a motívumrendszer az őselemek egymásba alakulásának elgondolásához is (szintén görög fil.)

- ez megnyilvánul abban is, hogy egyszerre kíván a hagyományhoz ragaszkodni, és újítani – cél és szándék az újraértelmezés, a régi dolgok használata, hozzájuk való visszatérés, és a feldolgozás

- emellett a világ ellentétekre épülése is ide tartozik: a lét-halál, kezdet-vég, alfa-ómega ellentétet körforgásszerű dologként láttatja A lírikus epilógjában is

- ellentétes motívumok

→ minden- semmi

→ szabadság-rabság

→ alany-tárgy

→ színes-fekete

- ez a folyamatos változékonyság összekapcsolódik a nyelvi megformáltság módjának különbözőségeivel is

Megismerés kérdése

- Schopenhauer: akarat és képzetvilág kapcsolatban áll egymással, az akarat teremti meg a kapcsolatot a jelenség és a képzetvilág önmagában való léte között (az akarat alakítja is a világot, a képzetek és jelenségek összességét)

- „én vagyok az alany és a tárgy” → aki a megismerést végzi, azonos azzal, amire a megismerés irányul

- az énen kívüli világ megismerhetetlen, ennek a tapasztalata összekapcsolódik az önmagába zártság gondolatával

- „magamnál tovább nem jutottam” → az objektivitás nem is valósulhat meg, ugyanis nem tekinthetünk függetlenül valamire, amelynek mi magunk is alkotói vagyunk, mindenben jelen lesz a szubjektum. Maga, a megismerés folyamata is egy személyes tudat tevékenysége – persze ez is sokszínű, és többféle viszonya is lehet a tudatnak a világhoz, így maradnak lehetőségek.

- Spinoza: - hatott rá és bölcseleti tájékozódására a panteizmus gondolatvilága is – a megértés és a megismerés öröme összeköttetett a felfogásban a természettel és az abban megjelenő isteni szellemmel. A filozófia összefonódik a teremtésesztétikával is Babits költészetében

- az ő műve az Etika, amely Isten létezésével kezd, és erre alapoz mindent, a képzetek és ideák rendszereit. Ez az írás szintén az objektivitásra törekedett

- Nietzsche: - szintén hatott rá, írt is róla és a filológiájáról egy tanulmányt

 

Szerző
Kertész Fanni

Tartalom jelentése

Ha bármi problémát észlelsz a(z) "Filozófiai kérdések, műfaji, nyelvi sokszínűség Babits Mihály Levelek Írisz koszorújából c. kötetében" című tartalommal kapcsolatban, kérlek az alábbi hivatkozásra kattintva jelezd felénk! Köszönjük!