Móricz Zsigmond társadalom ábrázolása

Irodalmi naturalizmus

Stílusirányzat a XX. században, Franciaországból, Emile Zola (Nana – egy prostituált élete) regényei alapján indul el.

A natura – természet szóból származik, mindent a maga természetes valójában akar bemutatni, szépítés nélkül. Teljes érzelemmentesség, témaválasztásában különbözik a realizmustól, (prostitúció, szegénység, testi szükségletek) ezt mind a legaprólékosabban jeleníti meg.

Mikszáthig az irodalomban minden, ami népi, az szép és jó és követendő, hiszen szemben áll a civilizációval. Móricz ezt az idillt teljesen lerombolja. A primitív gondolkodást, a brutalitást emeli ki.

Kis János neve is utal az emberi és társadalmi kicsinyességre a Tragédia c. műben, emberi szükségletek – evés és a fuldoklás – bemutatása (naturalista vonás).

Tragédia

Cím: műfajmegjelölő cím, de ez nem tragédia, hanem novella.

A tragédiákban van értékpusztulás, itt nincs, senki nem siratja, nem is veszik észre, hogy élt vagy meghalt.

Ez az ő személyes tragédiája, illetve az, hogy ilyen megtörténhet. Szürke kis ember példája (orosz realizmus – Gogol: Köpönyeg).

Beszélő név: Kis János (többletjelentése van) nem különleges név, teljesen szürke, jelentéktelen, mint maga a kis szó).

Önmagával állt konfliktusban: nem bírta már az evést, de erőt vett magán, terve megvalósításának érdekében. A „NAGY” bosszú terve is legalább olyan kicsinyes, mint ő maga.

A novella szerkezete: egy szálon fut a cselekmény, megfelel a novella követelményeinek.

Az evés jelenik meg, mint alapvető emberi szükséglet – francia naturalizmushoz köthető.

Otthon – kényszerből, lakodalom – jóízűen – DE ő itt is kényszerből, elhatározásból a bosszú vágya miatt, ami a halálát okozza, de gazdájának semmiféle anyagi kárt ezzel nem okoz.

Ebben az elbeszélésben a szegény ember és a gazdag paraszt kibékíthetetlen ellentétét jeleníti meg. A napszámos, aki egész életében éhezett, gyűlölettel tekint a gazdára, aki éhbérért dolgoztatja, hallatlan bosszú munkál benne, de mivel csak egyetlen dolog érdekli – az evés –, a bosszút is csak egyféleképpen tudja elképzelni, ki akarja enni a vagyonából Sarudyt, a gazdag parasztot. Életét egyetlen ösztön irányította, az éhség, nincsenek érzései, gondolatai, egész élete csak az éhezés körül forog. Kiss János alakjában a nyomor jellemtorzító hatását ábrázolta Móricz. A novellát a drámai szerkesztésmód jellemzi, az eseményeket másfél napba sűrítette az író, a főszereplő életének sorsdöntő fordulatát mutatja be, de tömör utalások segítségével megismerteti az olvasóval előéletét, családi körülményeit is. A naturalista stílus módszerét alkalmazza az író, tájszavakat használ, tájnyelvi kiejtést utánzó helyesírást alkalmaz.

Kiss Jánosnak még a vágyai sem lépik túl az ösztönélet szintjét, bukása és halála éppoly kisszerű és észrevétlen, mint élete. Az éhség, melyet nem csupán biológiai–élettani szempontból értelmezhetünk, hanem jelképesen is, a korai Móricz-novellák egyik jellegzetes motívuma (egyszer jóllakni).

Barbárok

A Barbárok (1931.) Móricz egyik legkiérleltebb művészi teljesítménye. Kései elbeszélései közé tartozik, ezt szokták filmnovellaként is emlegetni, mivel Móriczra a ’30-as években nagy hatással volt a filmművészet. Filmszerű megoldásokban jelenít meg egy pusztai történetet. Balladás hangon, népmesei motívumokat is felhasználva, tragédiát idéző szerkesztéssel mesél el egy epizódot a rideg pásztorok életéből. Balladai vonás, hogy nő a főszereplő, lélektaniság is megjelenik. Sajátos, öntörvényű világban élnek, távol minden civilizációtól. Az elbeszélés dialógusokra épül, rövid leíró és elbeszélő részeket alkalmaz az író.

Műfaj: nem elbeszélés, mert nincsen részletes jellemábrázolás, se környezet. Ebben inkább a novellára hasonlít, terjedelmében az elbeszélésre. Prózai elbeszélő mű.

Nyelvezet: különböző tájnyelveket sűrít egybe, ilyen tájnyelv nincsen. Karinthy kitűnően parodizálta ezt.

A novella három része a drámai események három "felvonása". Az első és az utolsó rész legfeljebb pár órát, a középső több mint egy évet ölel fel.

  1. Gyilkosság – rövid idő – lassú menet (fél nap)

  2. keresés – hosszú idő – gyors (1 év)

  3. vallatás – rövid idő – lassú (negyed óra).

Az első rész, az első szerkezeti egység Bodri juhász meg a kisfia megölése, kegyetlenül meggyilkolták a vendégségbe érkező juhászok, és elhajtják 300 birkáját.

A második rész központi alakja az asszony, a meggyilkolt juhász felesége, aki ételt és tiszta ruhát hoz. Nem találja a férjét, elindul a pusztába megkeresni férjét és fiát. Ez a rész bizonyítja, hogy a kultúra alatti létben szépségek is vannak: az a fekete asszony, aki tíz nap múlva fehér vászonruhában keresi emberét, a hűség megtestesítője.

A harmadik rész az asszony fáradhatatlan kutatásának eredményéről szól, hogy megleli az ura és fia holttestét, és feljelentést tesz. A veres juhászra lassan rengeteg lopás és gyilkosság igazolódott, de a Bodri juhász meggyilkolását nem vállalja. Makacsul tagad, mert érzi, hogy ez volt élete legnagyobb bűne. A vizsgálóbíró ugyanolyan nyelven beszél, ugyanolyan kifejezéseket használ, mint a veres juhász. Nagyon jól ismeri a pusztai emberek lelkivilágát, babonás hiedelmeit.

A három rész nagyon lazán kapcsolódik egymáshoz, nem kerek, Kívülálló, mindentudó az író, E/3. van azért érzelem az író részéről. (az asszony útja) Az asszony nézőpontjából látjuk az eseményeket.

A mű két központi helyén a címben, illetve a novella utolsó mondatában hangzik el a kulcsszó, barbárok. A bíró lassan, eltűnődve mondja a távozó ember után: "Barbárok". A természetes igazságérzet ítéletét mondja ki a bíró: nem az indulat szülte, inkább a szomorúság. A gyilkosok olyanok, mint a vademberek, de nem minden pusztai ember ilyen, hiszen pl. a meggyilkolt Bodri juhász vagy a felesége magatartásában sok az értékes tulajdonság. Őket rokonszenvesnek találjuk, részvéttel figyeljük. A gyilkosokat embertelenségükért elítéljük. A pusztai ember babonás hite is megfigyelhető a zárójelenetben, a makacsul tagadó gyilkos mintha a halottak bosszúját látná a szíjban, megtörik és ráébred rettenetes bűnére.

A rézveretes szíjnak jelképes szerepe van. Az első részben az aljas gyilkosság ürügye, és Bodri juhász lelki gazdagságának, művész hajlamának bizonyítéka. Az első rész végén a szíjat Bodri nyakára tekerve húzzák a gödörbe a holttestet a gyilkosok. A második egységben a durva lelkületű veres juhász lelkifurdalásának jele: maga tereli a szót a szíjra, amelytől semmiképpen sem akart áldozata megválni. Egyben a bűntény bizonyítéka is ez lesz, s a vallatás során az igazság diadalát jelképezi.

  1. Epikus keret, drámai párbeszédek, hallgatás

  2. elbeszélés, mesei elemek, az írói kommentárok is megszaporodnak, balladai sejtelmesség, népmesei motívum: ment csak ment

  3. drámai párbeszéd, csattanóra kihegyezett szöveg, furcsa csattanó. A lelkiismerete megszólal, a keret: cím és zárómondat.

Szerző
Do Emese
Forrás
Facebook nyilvános csoport

Tartalom jelentése

Ha bármi problémát észlelsz a(z) "Móricz Zsigmond társadalom ábrázolása" című tartalommal kapcsolatban, kérlek az alábbi hivatkozásra kattintva jelezd felénk! Köszönjük!