Nincstelenek (egyéni és történeti emlékezet)

Borbély Szilárdról és a regényről

- B. Sz. József Attila-díjas költő, író, oktató és irodalomtörténész. Nagyrészt verseket publikált, illetve esszéket adott ki, ez az egyetlen megjelent regénye

- 2013-ban jelenik meg a Nincstelenek, számos verseskötete után

- a regény, maga a szociográfia műfajába tartozik, ugyanis realista mű, pontos helymeghatározásokkal (fülszövegben megtalálható koordináták, Túrricse, stb), és egy adott település életmódjának több szempontból való bemutatásával (magyar falu naturális ábrázolása a 60-70-es években ). Az embert antropológiai szempontból vizsgálja, valamint kész képet alkot a 20. század végi létről is. 

- nem csak szociográfia: több generáció életét/történetét felöleli, több szereplőre is koncentrál a történet és a cselekmény jelenében, nem lineáris az időkezelése, jelen van a személyesség és hangsúlyt kap egy főhős (E/1 kisfiú) és a köré épülő kapcsolatrendszer is, helyet kapnak kérdésfeltevések (Mesijás), illetve többletjelentést feltételező elemek (prímszámok – magány, 1-gyel és önmagával való oszthatósága)
 

A regény sajátosságai

- az elbeszélő személye kettős, de elválaszthatatlan: egy 6 év körüli gyermek →gyermeki látásmód érvényesül, és egy visszaemlékező felnőtt →elbeszélői hang 

- a gyermek értelmezés nélkül rögzíti a környezete jelenségeit, a felnőtt elbeszélő pedig reflektál is a gyermekkor eseményeire. A két szólam retorikai-stilisztikai értelemben egységesnek hat (azonos módon szólal meg a két hang)

- a leírás kettős: egyrészt naturális, másrészt a közöny jellemzi

- a saját utat kereső egyén számára ez a világ nem változtatható, határai pedig nem léphetők át (innen csak kimenekülni lehet, de nincs hová, legfeljebb befelé: „ülök a parton, és emlékeket találok ki”)

- az elbeszélésmód spontán, csak a tapasztalatra koncentráló gyermeki érzékiség jelenik meg:

erőteljese jellemző a kiszolgáltatottság és a bizonytalanság; a gyermek alakja semmilyen életszíntéren nincsen biztonságban (megélhetés, jövő, szülők), a megismerésének módja empirikus, identitásának kialakulásához sem kap segítséget, nincs törődés, nincs vallási biztosság, nemzetiségbeli egységérzet (hucul, zsidó, stb), társ. Hovatartozás

- ugyanakkor a reflexiós igény is jelen van (prímszámok)
 

Nyelviség

- gyermeki önkifejezés minimuma, nyelvi bizonytalanság és töredékes fogalmazásmód: tőmondatokat alkalmaznak, redukált nyelvhasználat érvényesül → ez itt a regényben ábrázolt létforma allegóriája, leképeződése

- a kettős elbeszélői hang a köznyelvi, tájnyelvi szavak használatával (»korcsma«, »Brant«, »pulya«, »fenkép«) a kétnyelvűséget, a gyermeki és felnőtt elbeszélésmódot egyszerre tartja fenn. Ebben megjelenik az elkülönülés szándéka, („mi így mondtuk”) de hiányzik a nyelvi identitás is: de mivel a falun belüli közösségek közt nincsen diszkurzus, a nyelvi önmeghatározás elenyésző

- nem falusi nyelv: a gyermeki megszólalások és a falusi nyelvezet felülírt fikciója, fikciós nyelv a 2 elbeszélőhöz tartozó nyelvhasználat

- nyelvi szempontból lényeges jellemző, hogy senkit nem szólítanak a nevén → nincs helye az egyéniségnek

 

Cím szerepe

- Nincstelenek: fizikai, lelki, szellemi, érzelmi, metafizikai szinten is érvényes (gyermeki lét hiányosságai fentebb)

1. identitás

- az egyénnek/ gyereknek nincs és nem is lehet közösségi megalapozottságú identitása: bonyolult a vallási, nemzetiségi, társadalmi hovatartozása is

- énkép hiányos: lányruhát hord

- vallás – református, pravoszláv, katolikus, zsidó

- társadalmi – úr, katona, kulák, szolga

- nemzetiség – magyar, ruszin, román, zsidó 

- történelmi kavalkád, ahol a kategóriák egyszerre érvényesek és érvénytelenek: igény van a kategorizálásra, de mindenki mást mond, a történetek nem egyeznek, nem alakul ki egységes énszemlélet

2. otthontalanság – a kategóriák a kitaszítás eszközei, nem biztonságos keretet adnak

3. bizonytalanság – apa emlékei, a hazugság szükségessége, családi bizonytalanság (apakép rossz példája, anya élete – öngyilkossági kísérlet), összetartozás hiánya

4. világ megismerhetősége – gyermek számára hamisnak tűnik fel

5. történelmi események – kétségbe vonhatóak; a nagy történések nem kapcsolódnak a kisebb közösségek életének változásaihoz, nem kapcsolhatók össze (forradalom, politika, „ehhez semmi közünk”)

6. egyéniség pusztulása ebben a világban (álom elűzése)

- gyakorlatilag semmi szellemi, vagy akármilyen érték nem jelenik meg, az egyetlen ami valóságosan érvényes, az a tapasztalás, a test, a testiség, az undorító, alantas dolgok, amelyek érzéki úton tapasztalhatók meg (pl: szagokkal jellemzi a gyermeki nézőpont az embereket maga körül)
 

Alcím 

Már elment a Mesijás? - 3 messiás-figura jelenik meg a műben:

- 1. a Messiás – várják, de nem jön

- 2. a cigány Mesijás – alázatos, szelíd, szolgáló, egyszerre pozitív és ironikus alak

- 3. a legkisebb gyermek (Kicsi) – meghal

- hívőségnek sincsen értéke (eljátsszák, hogy várják a Messiást), mikor várják, nem jön el

- a cigány Mesijás: az emberek nem értik meg őt, mosolyog és tűr, emberi mocsokban él, megaláztatott szerepet vesz fel – wc-t takarít, érzései voltak és mégis kivetette a falu →jelképezi, hogy nem megváltható ez a világ

- megváltatlanság, identitásvesztettek maradnak, nincsen semmijük, és magányosak (prímszámok ismétlődése)
 

Emlékezés

- a mű az emlékezés regénye is, az emlékezés teremti meg a múltat, a személyes és a közösségi emlékezet hozza létre különböző emlékezési formák segítségével. Az egyéni és a közösségi szorosan összefügg

Egyéni 

- a családi emlékezésben rajzolódnak ki múltbéli történetek a rokonokról, hovatartozásról kisebb töredékek amely a „honnan jöttünk?-kik vagyunk?” kérdéskört válaszolják meg nagyjából, de valóságos keretet nem adnak → ennek részei pl. a dédszülők, nagyszülők és szülők által elmondott ellentmondásokkal és fájdalmakkal teli eredettörténet. Ez is bizonytalan a gyermek szempontjából, így az egyéni emlékezés minősége is hozzátesz az identitáshiány élményéhez

- apa és anya által közvetített emlékek → vallás és hovatartozás instabilitása is az emlékezéseikből származik

- saját zsidóság: önmaga elleni nyomozás, ki az elbeszélő igazi nagyapja? Illetve az apa és az anya ritkán tagadó, általában valló, magyarázó ér értelmező hozzáállása az apa zsidó mivoltához

- elbeszélő: gyermek szempontja és a felnőtt visszaemlékezése rajzolja ki (együtt halad). A családtörténetek és az életmód ábrázolása igyekszik megmutatni a múltat

Történeti

- nyelv és nyelvjárás, hiedelem- és babonarendszer, egyházi és nemzeti ünnepek, művészetek, tudományok, szokások, jog, és erkölcsi értékrend adnák alapvetően egy közösség identitástudatát → ezek mint az emlékezés formái

- jelen esetben az emlékezés nincs jelen, nincs mire emlékezni úgymond; nincsen azonosságtudat a közösségben

- említik a Horthy-korszakot → történelmi emlékezés kb. megjelenik, de nincs nagy hatással a közösségre a »nagy eseményfolyam« - pl. a változások a Kádár-korszakban nemigen hatnak a falura, nincs fejlődés, megrekedtek

- a zsidók elhurcolására emlékeznek, de ez is csak a borzalmak ábrázolását segíti elő.

 

Szerző
Kertész Fanni

Tartalom jelentése

Ha bármi problémát észlelsz a(z) "Nincstelenek (egyéni és történeti emlékezet)" című tartalommal kapcsolatban, kérlek az alábbi hivatkozásra kattintva jelezd felénk! Köszönjük!