Radnóti eklogái

Radnóti élete

(1909 – 1944)

  • Születésekor meghalt édesanyja és ikertestvére (Ikrek hava c. önéletírásában ír arról a fájdalomról és dühről, ami akkor tombolt benne, mikor jó pár évvel később megtudta az igazságot).

  • Zsidó származású, felnőtt korában áttért a katolikus hitre Sík Sándor költő barátja hatására.

  • Kereskedelmi iskolába járt akarata ellenére, de később bölcsészkaron szerzett doktori diplomát.

  • 1930-ban jelenik meg első kötete Pogány köszöntő címmel. Innentől kezdve folyamatosan és sokat publikál, a Nyugat harmadik nemzedékének egyik legjelesebb képviselője lesz. 1930 és 40 között öt kötete jelent meg.

  • 1936-ban házasságot kötött Gyarmati Fannival. Ugyanebben az évben munkája elismeréseként Baumgarten díjat kapott.

  • Radnóti aggódva figyelte az erősödő fasizálódást, előre tudta a sorsát is, erről tanúskodik 1936-ban megjelent kötetének címe: Járkálj csak, halálraítélt!

  • Írótársai felajánlották segítségüket, hogy még időben kimenekítik külföldre, de ő visszautasította ezt az ajánlatot. 1939-ben párizsi ösztöndíjat nyert és doktorátust szerzett. Kint maradhatott volna, mégis hazajött.

  • 1940-ben hívták be először munkaszolgálatra, és ettől kezdve szinte folyamatosan. 1943-ban a magyar írók (pl. Illyés, Sík Sándor, Keresztury Dezső) még utoljára kieszközölték, hogy elengedjék. 1944-ben kerül újra munkatáborba. A háború végén a hazafelé tartó elgyengült rabokat azonban Abda közelében mind agyonlőtték és tömegsírba temették, köztük Radnótit is. Csak 2 év múltán tudták meg, hogy hol temették el őket, Radnótinál így találták meg az utolsó verseit tartalmazó kis füzetet, amit Bori noteszként ismerünk.

  • 1946-ban jelentek meg posztumusz kötetben (Tajtékos ég) az utolsó évek versei, köztük a híres eclogák utolsó darabjai és a Razglednicák is.

Példaképek, akik hatottak rá:

  • Babits, hiszen ő is foglalkozott az antik kor költészetével.

  • Arany János: az ő kötetét még a munkatáborba is magával vitte.

  • Azonosulni tudott József Attila sorsával (magány, szegénység).

Klasszicista költészet ismérvei Radnótinál:

  • szerkezet

  • időmértékes verselés

  • ecloga

  • vallomásos jelleg

  • erkölcsi tartás

Későbbi verseiben az antik tematika eltűnik. A forma megmarad! (párbeszédes, illetve az idill bemutatása, de megjelenik a fenyegetettség).

Radnóti költészete

Korai költészetét – ugyanúgy, mint Babitsét – az antikvitás élménye határozta meg. Idilli falusi tájak, pogány életöröm nyilatkozik meg korai verseiben.

A harmincas években azonban egyre inkább hangot kap költészetében a fenyegetettség érzése.

Ettől az időtől kezdve csupán három verseskötet jelent meg:

  • Lábadozó szél

  • Járkálj csak, halálraítélt

  • Meredek út

  • utolsó versei posztumusz kötetben jelentek meg halála után (1946. Tajtékos ég).

Ezekben az időkben versei alakján három olyan dolgot nevezhetünk meg, ami megtartó erő volt számára: a keresztény vallás, a szerelem és a költészet.

A 30-as években kísérletezett szabad versekkel, később egyre inkább megfigyelhető verseinek klasszicizálódása: szívesen használta a szigorú római-görög versformákat, nyelvezete letisztult, egyszerűsödött.

Ha költészetét egyetlen mondatban kéne jellemezni: Az embertelenség tragikus képei mellett mindig jelen van a harmónia, az idill megteremtésének igénye.

Az eclogák

Az ecloga görög eredetű műfaj. Az ókori görög költészetben a hexameterekben írott, idilli pásztorkölteményeket nevezték így. Ezek eredetileg párbeszédes műfajok voltak: főként udvarló jeleneteket (pásztorfiú és pásztorlány) dolgoztak fel. A legnagyobb görög ecloga-író Theokritosz volt.

A római költészetben Vergilius folytatta az ecloga hagyományát, ám az ő eclogáinak a tartalma erősen megváltozott: a polgárháborúk, a társadalmi ellentétek, a megbomlott harmónia kifejezésének eszköze lett.

Így azt mondhatjuk, Radnóti sokkal inkább a vergiliusi hagyományt folytatta: az ecloga számára is a háborús borzalmak kifejezőeszköze lett. Radnóti összesen 8 eclogát írt. Az ecloga rendkívül tiszta és szabályos formája (hexameter) élesen szemben áll a háború zűrzavarával és káoszával: a költészet őrzi meg Radnóti számára a világ harmóniáját és rendjét.

Hogyan illeszkedik az ecloga tartalmi és formai előírásaihoz?

  • Elsősorban a háború, az embertelenség kifejezésére használja, a legtöbb esetben ezzel állítja szembe a költői hivatás tiszta erkölcsiségét.

  • Van, hogy szakít a hagyományos hexameter formával, ekkor a párbeszéd őrzi az ecloga formáját.

  • Máskor nem párbeszédes formában írja, de hexameterben: ezekben az esetekben azt az érzést kelti, mintha párbeszédet kezdeményezne (megszólítások, kapcsolatteremtés).

Elemzések

Az Első ecloga megtartja a párbeszédes formát. Középpontjában a tragikus sorsú García Lorca költő áll, akiről Radnóti már tudta, hogy a háborúban agyonlőtték. A költemény ars poétikus témát dolgoz fel: van-e helye ebben a szörnyű világban a költészetnek?

Hitvallását a gyönyörű tölgyfa-allegóriában fogalmazza meg: írok azért, s úgy élek e kerge világ közepén, mint ott az a tölgy él….” : vagyis: a költő a halálraítéltség tudatában is teszi a dolgát.

A Hetedik ecloga szakít a párbeszédes formával. Ez egy képzeletbeli beszélgetés a feleségével: a munkatáborból az alvó foglyok álmukban „hazarepülnek”, s legalább álmukban boldogok.

Ezt állítja szembe a költői éberséggel: maga nem tud aludni („Nem jön az álom, az enyhetadó”). A költő éjszakai éberségének vannak hagyományai a magyar költészetben (Kosztolányi: Hajnali részegség, József Attila: Téli éjszaka). Az ébrenlét lehet konkrét, de lehet metaforikus is: a költő fokozottabb éberségét, tisztánlátást is kifejezheti.

A tábor mindennapjainak, körülményeinek leírása riasztóan realisztikus: férgek, bolhák, mocsok és nyomor – ezt állítja szembe a „búvó otthoni táj” harmonikus képeivel.

A Nyolcadik ecloga képzelt beszélgetés a bibliai prófétával, Náhummal. Ez alkalmat ad az előre megjövendölt istenítélet lefestésére, a költő-próféta ősi párhuzamosságának kifejezésére (ars poeticus téma). Új elem a versben megjelenő prófétai „düh” és „harag”. Ebben a versben (a Razglednicákhoz hasonlóan) már nyoma sincs az idillnek: a teljes apokalipszis állapotát mutatja be, és újra megerősíti a költő „szent”, Istentől származó megbízatását: „És akit egyszer az Úr elküldött (…) nincs nyugodalma”.Az űrlap tetejeAz űrlap alja

Szerző
Do Emese
Forrás
Facebook nyilvános csoport

Letölthető fájlok

Tartalom jelentése

Ha bármi problémát észlelsz a(z) "Radnóti eklogái" című tartalommal kapcsolatban, kérlek az alábbi hivatkozásra kattintva jelezd felénk! Köszönjük!