A képszerűség stíluseszközei

A stíluseszközök a poétikai funkció legfontosabb összetevői. Legnagyobb arányban az irodalmi nyelvben fordulnak elő, de a köznyelvben is gyakran élünk díszítő elemekkel. A stíluseszközök két fő fajtája: a költői képek és az alakzatok.

A hasonlat (nem igazi költői kép, hiszen a teljes azonosítás nem történik meg, de ez a logikai kiindulópontja a költői képeknek. Két tagja van, hasonlító és hasonlított. Jellegzetes (de nem kizárólagos és kötelező) nyelvi eleme a mint kötőszó „Mint komor bikáé, olyan a járása”; (de raggal is kifejezhető): „Kóbor kutyaként jár a szél” (József Attila).

A költői képek:

  1. Metafora

Hasonlóságon alapuló névátvitel, tagjai az azonosító (kép) és az azonosított (konkrét dolog). Lehet köznapi: „az üveg nyaka”, és lehet költői: „minden egész eltörött”.

Típusai:

  • Igei metafora: „oh, a szárnyas idő hirtelen elrepül

  • Főnévi metafora: „kezed párnámra hull, elalvó nyírfaág

  • Melléknévi metafora: „boldog, szomorú dal

  1. Allegória

Hosszú szakaszon végigvitt metafora, ahol minden azonosítónak megvan az azonosítottja, és az elemek összefüggnek (pl. Baudelaire: Az albatrosz, Biblia: A magvető története, Janus Pannonius: Egy dunántúli mandulafáról).

  1. Metonímia

Érintkezésen alapuló névátvitel, az érintkezés lehet

  • Térbeli: azt beszéli a város…

  • Időbeli: dicső század

  • Anyagbeli: nincs egy rongyom se

  • Rész-egész (szinecdoché): „lélek az ajtón se be, se ki”.

  1. Szimbólum

Költői kép, a metaforán alapul, de míg a metafora jelentése világos, vagy logikus, a szimbólum többértelmű, homályos, és nem könnyű (vagy nem lehet) megnevezni a hasonlóság alapját (pl. Ady: Az ős Kaján, Verlaine: „A Romlás vagyok, a hanyatlás végi Róma”).

Szerző
Do Emese
Forrás
Facebook nyilvános csoport

Letölthető fájlok

Tartalom jelentése

Ha bármi problémát észlelsz a(z) "A képszerűség stíluseszközei" című tartalommal kapcsolatban, kérlek az alábbi hivatkozásra kattintva jelezd felénk! Köszönjük!