A manipuláció

Manipuláció fogalma

A „manipuláció” szót a „meggyőzés, befolyásolás” szinonimájaként fordítják, a párhuzam azonban nem teljes. A manipuláció mára pejoratív értelmű szóvá vált: inkább „rejtett befolyásolásként” lehetne meghatározni. A lényege az, hogy úgy fejt ki hatást a hallgató véleményalkotására vagy cselekvéseire, hogy a hallható nincs tisztában a meggyőzés eszközeivel.

Leglényegesebb tulajdonsága az, hogy miközben minden igyekezete arra irányul, hogy valamilyen irányba befolyásoljon bennünket, mindvégig fenn igyekszik tartani azt a látszatot, hogy szabad választást ad nekünk” (Kapitány G.)

A manipulációs technikákat lehet tanulni és szándékosan alkalmazni (jogi munkában, vallási meggyőzésben, hírközlésben), de gyakran tanulás nélkül, spontán módon is alkalmazzuk (pl. egy szerelmi párbeszédben).

Manipuláció a magánéleti kommunikációban

A mindennapi életben gyakran van szükségünk arra, hogy meggyőzzünk valakit, s ilyenkor néha manipulációs eszközökhöz is folyamodunk. Ilyenkor nem elégszünk meg a nyílt közléssel (pl. szakítani akarok veled), nem elsősorban azt mondjuk, ami a közlésünk célja. A fenti esetben pl. nem érdemellek meg, meg kell beszélnünk a kapcsolatunkat. Hatása abban van, hogy őszintének, nyíltnak, tárgyilagosnak látszik.

A szülők manipulációs technikái közül néhány: edd meg a sárgarépát, jól tudsz majd fütyülni (oknak és okozatnak nincs köze egymáshoz), amíg az én kenyeremet eszed, addig… (zsarolás).

Számos egyéb példa sorolható még: hogyan magyarázzuk meg szüleinknek a rossz jegyet, hogyan befolyásoljuk érzelmileg barátainkat vagy tanárainkat, hogyan járatunk le egy nem szimpatikus embert stb.

Manipuláció a médiában

A médiaetika szabályai szerint a manipuláció aggályos jelenség, de mivel rejtett, nehezen bizonyítható, a legtöbb esetben nem is büntethető.

Reklámok

A fő cél a nyereség termelése, éppen ezért a reklámok minden eszközt megragadnak a fogyasztás növelésére. Legfőbb manipulációs technikájuk a mézesmadzag-effektus: ha ezt megveszed, sikeresebb, boldogabb, teljesebb ember leszel:

  • A férfinak, aki tudja, mit akar.

  • L’oréal Mert megérdemlem.

  • Gilette, férfiasan tökéletes.

Politikai diskurzus

jellegzetes manipulációs technikák:

  • egyoldalú tájékoztatás: egyik felet “nem tudtuk elérni”, csak a neki tetsző véleményt közli.

  • szóhasználat (mágikus szavak, önmagukban erős érzelmeket váltanak ki): muzulmán terroristák (fasiszta, antiszemita, kommunista, kulák, diktátor, fanatikus, gyűlöletbeszéd, árokásás stb.

  • sorrend: pl. esti híradó: fontossági sorrend – így lehet csökkenteni és növelni egy esemény jelentőségét. Első és utolsó benyomás a legtartósabb.

  • időtartam: akiről sokat beszélnek, népszerűbb: harc a minél gyakoribb szereplésért.

  • elhallgatás: “amiről nem beszélünk, az nincs”. Számunkra negatív v. ellenfél számára pozitív hírek elhallgatása (pl. Csernobil). Ill. egyik oldalról csak negatív, a másik politikai oldalról csak pozitív hírek.

  • lebegtetés: ártatlan ember meggyanúsítása, sokszor ismételve. Mire kiderül, hogy hamis volt a vád, a gyanú már lemoshatatlan.

A manipuláció nyelvi eszközeinek felismerése

Lehet-e védekezni a manipuláció ellen? Részben igen, de teljesen nem (pl. honnan tudjuk, hogy minden információt megkaptunk-e egy eseménnyel kapcsolatban?).

Leginkább úgy védekezhetünk, ha tisztában vagyunk ezeknek az eszközöknek a működésével, igyekszünk a valóságot több oldalról is kritikusan megismerni.

Szerző
Do Emese
Forrás
Facebook nyilvános csoport

Letölthető fájlok

Tartalom jelentése

Ha bármi problémát észlelsz a(z) "A manipuláció" című tartalommal kapcsolatban, kérlek az alábbi hivatkozásra kattintva jelezd felénk! Köszönjük!