Elméleti nevelés

A nevelés: A nevelés az a folyamat, amelyben a pedagógus által irányított tanulói tevékenységrendszer fejleszti az egyén képességeit, a fejlesztő hatások révén alakul a tanuló értékrendszere, személyisége, amelyek lehetővé teszik számára az egyéni és társadalmi feladatok megoldását.

A nevelés célja és feladata:

  • Feladata:
    • fejlődés
    • fejlesztés
    • hatás
    • tervezés
    • irányítás
    • tevékenység
  • Célja: egyént életfeladatai megoldására képessé tegye

A nevelés fajtái:

  • Irányított: A nevelési folyamatot külső tényezők irányítják, a tanuló tevékenységének és magatartásának erős kontrollja, felülről történő orientálása, erőteljes szelektív hatás-rendszer, meghatározó a pedagógusszerep: hatékonyság klzás esetén demotiváló.
  • Szabad: A nevelési folyamatot nem külső tényezők irányítják, a pedagógus szolgáltató és nem szabályozó: magas motiváltsági szint, a nevelő orientáló hatásainak hiánya.

A nevelés módszerei:

  • Direkt nevelés: forrás a nevelő
  • Indirekt nevelés: forrás a gyerekek/tanulók közösségi tevékenységrendszere
  • Jutalmazás és büntetés:
    • Megfelelő/Nem megfelelő jutalmazás
    • Megfelelő/Nem megfelelő büntetés

Az érték és norma szerepe a nevelés folyamatában és viszonyai a nevelési céllal

Magatartásunkat értékek és normák határozzák meg.

Érték = vélemény (mi a jó és mi a rossz)

  • Szükségletet elégít ki:
    • megbecsülés érzete
    • közösségben, személyben, alkotásban fordul elő
  • Érték funkciói:
    • közösségfejlesztő funkció
    • individuális funkció
  • Érték formái:
    • egyéni értékek
    • társadalmi értékek
    • értékkategóriák
  • Értékközvetítő mechanizmusok:
    • utánzás (külső kényszer nélkül megy végbe)
    • azonosulás (külső hatások belsővé tétele)
    • minta, példa
  • Értékorientáció:
    • sajátos attitűd,valamely érték előtérbe helyezése
  • Egységes értékrendszer:
    • általános pedagógia követelmény
    • megvalósul a hatékony nevelés
  • Mai értékek:
    • hideg ész - anyagiak - szabadság - függetlenség - műveltség - emberi kapcsolatok
    • Az értékek változnak

Norma = viselkedés szabályai

  • Olyan szabályt jelent, amit a csoporttagok hoznak és ők tartják be
  • Normának nevezhetünk minden, olyan írott vagy íratlan szabályt és folyamatot, ami befolyásolja a csoport fejlődését.
  • Normák meghatározott funkciói:
    • csoport fenntartása
    • csoportcélok elérése
    • megfelelő viselkedés létrehozása
    • csoporthoz tartozás elősegítése
    • rend és fegyelem fenntartása
Szerző
Megyeri Noémi

Letölthető fájlok

Tartalom jelentése

Ha bármi problémát észlelsz a(z) "Elméleti nevelés" című tartalommal kapcsolatban, kérlek az alábbi hivatkozásra kattintva jelezd felénk! Köszönjük!