A korai gondozás fogalma, tartalma, intézményrendszere (2. rész)

Pedagógiai szakszolgálati tevékenység

(jelenleg ide rendelt tevékenység a koragyermekkori intervenció a köznevelés intézményrendszerében)

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény, tíz pedagógiai szakszolgálati tevékenységet sorol fel. Ezek országos hálózatát a 2013 februárjában életbe lépett 15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet (szakszolgálati rendelet) határozza meg.

A tíz pedagógiai szakszolgálati feladat a köznevelési törvény alapján:

  1. a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás,
  2. a fejlesztő nevelés,
  3. a szakértői bizottsági tevékenység,
  4. a nevelési tanácsadás,
  5. a logopédiai ellátás,
  6. a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás,
  7. a konduktív pedagógiai ellátás,
  8. a gyógytestnevelés,
  9. az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás,
  10. a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása

A koragyermekkori intézményi ellátórendszer résztvevői

A koragyermekkori ellátást nyújtó ágazatok képviselői, az egészségügyi, a köznevelési, a szociális és gyermekvédelmi és az egyéb szereplők azok, akik a gyermek fogantatásától az iskolába lépésig kísérhetik és szolgáltatásaikkal segíthetik a gyermeket és családját. Annak ellenére, hogy a hatályos jogi szabályozás az óvodába járó gyermek esetén nem biztosítja a korai fejlesztést, a tágan értelmezett koragyermekkor az iskolába lépésig terjed, így az ágazatok szolgáltatásait összegző áttekintéskor az óvoda is a szolgáltató intézményrendszer része.

A koragyermekkori intervenciós rendszer szereplői (Kereki, 2014)

A koragyermekkori ellátórendszer ágazati szereplői a folyamat különböző szakaszaiban nyújtják szolgáltatásaikat. Megjelenhetnek:

  • a szűrés, jelzés szakaszában,
  • a diagnosztikai folyamatban,
  • az ellátások, juttatások, szolgáltatások időszakában.

Együttműködő partnerek: a szülő, a védőnő és a házi gyermekorvos

A tágan értelmezett, a teljes korosztályt érintő kora gyermekkori programok célja, hogy bármely társágazat fókuszából indulva, a 0-7 éves gyermekek egészséges életkezdését, esély-kiegyenlítését és a legoptimálisabb iskola-kezdését támogassa.

A cél elérése érdekében első lépésként szükséges:

  • a gyermekek fejlődésének nyomon követése,
  • a fejlődési rizikó tényezők feltárása,
  • az eltérő fejlődést mutató gyermekek kiszűrése az alapellátásban.

Ehhez korszerű és egységes ismeretekre és módszerekre van szükség a

  • védőnők
  • a házi gyermekorvosok
  • és a szülők számára.

A kora gyermekkori intervenció kliensútjainak differenciált alakítása

Minden gyermek (és családja) egyéni szükségleteihez igazodó utat kell kialakítani! Ebben először a sérülés-specifikus megközelítés a meghatározó, majd a születést követően a 0-3 éves korosztályra és a 3 év felettiek számára kialakított specifikáció lehetséges.

A két korosztályi csoportba sorolás okai:

  • a köznevelésben a 3 éves kor mérföldkő: ez az óvodába lépés időpontja;
  • a pedagógiai szakszolgálatok belső tagozódása is követi ezt a szakaszolást: 0-3 éves kor között a megyei, fővárosi pedagógiai szakszolgálatok szakértői bizottságai diagnosztizálnak, 3 év felett a tankerületi intézményekbe kerülnek először a gyermekek;
  • a korai életszakaszban nem beszélünk fogyatékosságról, a fogyatékosságcsoportba való besorolás a gyermekek többségénél nem releváns;
  • a korai állapotból, a „rizikó” jelenlétéből nehéz következtetni a későbbi tüneti képre.

0-3 éves korcsoportban:

  • fogyatékosságot eredményező állapotok (szindrómák, érzékszervi sérülések, mozgásrendszeri eltérések, központi idegrendszer károsodásai) ,
  • koraszülött gyermekek, ún. „rizikóbabák”,
  • átlagtól eltérő fejlődésmenetet mutató gyermekek és a viselkedés és a hangulati élet rendellenességei.

3 éves kor felettiek:

  • fogyatékosságcsoportonként jelennek meg, a kliensút kialakításának szempontjai szerint.

A kliensút kialakításának szempontjai


 

Szerző
Fidrich Imréné

Tartalom jelentése

Ha bármi problémát észlelsz a(z) "A korai gondozás fogalma, tartalma, intézményrendszere (2. rész)" című tartalommal kapcsolatban, kérlek az alábbi hivatkozásra kattintva jelezd felénk! Köszönjük!