A nevelés feladat és eszközrendszere-a nevelés módszerei

A nevelési módszer helye a nevelés feladat és eszközrendszerében

  • A nevelési eszköz fogalma szűkebb és tágabb értelemben is használatos a pedagógiában. Tágabb értelemben vett nevelési eszköznek szokás nevezni azokat az utakat, nevelési formákat (az oktatást és a szűkebb értelemben vett nevelést), amelyek révén a nevelés megvalósul. Ezzel a szóhasználattal mondhatjuk például azt, hogy az oktatás a nevelés eszköze, sőt fő eszköze.
  • Nevelési módszernek nevezzük a nevelőmunka gyakorlati végrehajtása során egy-egy nevelési feladat, helyzet, probléma megoldásának módját, menetét. A mód szó itt arra utal, ahogyan a problémát megoldjuk, a menet pedig arra, hogy a megoldás nem csak egy, hanem több lépésben is történhet.

A nevelési módszer fogalma

  • Nevelési módszer: a kitűzött nevelési cél elérésének érdekében alkalmazott eljárás. Célja, hogy a gyermekeket pozitív tevékenységre késztessük, a negatív hatásokat pedig kiküszöböljük.

A módszert meghatározó tényezők:

  • a nevelési cél,
  • a nevelési feladat,
  • tanulók életkora, értelmi fejlettsége, képességei, sajátosságai
  • a tanár személyisége, pedagógiai kulturáltsága, felkészültsége,
  • a tanár vezetési stílusa,
  • a pedagógiai szituáció és annak tartalma

Nevelési eszköz:

  • a gyermekek fő tevékenységformáit jelenti: a játékot, tanulást, a munkát, a sportot, a szabadidőt stb.

A nevelési módszerek csoportosítása a nevelési folyamatban betöltött szerepük alapján:

1. A meggyőzés, a felvilágosítás, a tudatosítás módszerei:

  • az oktatás valamennyi módszere,
  • példa, példakép állítás módszere,
  • a bírálat, önbírálat módszere,
  • a beszélgetés, a felvilágosítás módszere,
  • az előadás, a tájékoztatás, a vita módszere.

2. A tevékenység megszervezésének módszerei:

  • a követelés, a megbízás, az ellenőrzés módszere,
  • a verseny, a játékos módszerek,
  • az oktatás, a gyakorlás módszere.

3. Magatartásra ható módszerek:

  • az ösztönzés, serkentés módszerei: ígéret, helyeslés, megerősítés, megértés, törődés, bíztatás, elismerés, dicséret, kiemelés, jutalmazás, motiválás, vigasztalás, bátorítás, szeretetadás stb.
  • kényszerítő módszerek: felügyelet, követelés, felszólítás, kérés, utasítás, intés, figyelmeztetés, fegyelmezés, elmarasztalás, korlátozás, szankcionálás, átterelés, parancs, büntetés, fenyegetés, tilalom, ellenőrzés stb.
  • gátlást kiváltó módszerek:
    felügyelet, követelés, felszólítás, kérés, utasítás, intés, figyelmeztetés, fegyelmezés, elmarasztalás, korlátozás, szankcionálás, átterelés, parancs, büntetés, fenyegetés, tilalom, ellenőrzés stb.

A meggyőzés és a tevékenység megszervezésének módszerei

Kozma Béla

  • az oktatás valamennyi
  • módszere
  • példa, példaadás, példakép
  • bírálat, önbírálat
  • beszélgetés, felvilágosítás
  • előadás, tájékoztatás, vita

A magatartásra ható módszerek

Kozma Béla

  • az ösztönzés, serkentés módszerei: ígéret, helyeslés, megerősítés, megértés, törődés, biztatás, elismerés, dicséret, kiemelés, jutalmazás, motiválás, vigasztalás, bátorítás, szeretetadás stb.
  • kényszerítő módszerek: felügyelet, követelés, felszólítás, kérés, utasítás, intés, figyelmeztetés, fegyelmezés, elmarasztalás, korlátozás, szankcionálás, átterelés, parancs, büntetés, fenyegetés, tilalom, ellenőrzés stb.
  • gátlást kiváltó módszerek: felügyelet, követelés, felszólítás, kérés, utasítás, intés, figyelmeztetés, fegyelmezés, elmarasztalás, korlátozás, szankcionálás, átterelés, parancs, büntetés, fenyegetés, tilalom, ellenőrzés stb.

A nevelési módszer kiválasztásának szempontjai

Bábosik István

 

Forrás:

Szerző
Tar Sarolta

Tartalom jelentése

Ha bármi problémát észlelsz a(z) "A nevelés feladat és eszközrendszere-a nevelés módszerei" című tartalommal kapcsolatban, kérlek az alábbi hivatkozásra kattintva jelezd felénk! Köszönjük!