Pedagógiai módszerek alkalmazása (2. rész)

2. Fejlődés – érés – nevelés

A viselkedésében, magatartásában maradandó változás sokféle hatás nyomán állhat elő.

Tartós változásokat hoznak létre a biológiai folyamatok, a növekedés, idegrendszeri alapjainak érése, az önkéntelen vagy szándékos tanulás, a tapasztalatszerzés, a szocializáció.

  • A gyermek személyisége nem a környezet passzív lenyomata.
  • A gyermek fejlődése e lehetőségek közül csak egyfajta lehetőséget valósít meg.
  • A fejlődés biológiai és környezeti tényezői közül, a nevelésnek igen tág mozgástere van a lehetséges fejlődési utak közül a kívánatos fejlődési út és az azt irányító, illetve abban formálódó személyiség alakítására.

A fejlődés - érés - nevelés folyamatában a nevelő személyisége - helyzetéből, szerepéből következően - mindenképpen hatással van a gyermeki személyiség alakulására.

3. Nevelési stílusok a módszerek alkalmazásában

A nevelési módszer választását meghatározza:

  • a nevelési cél
  • a gyermek életkora, értelmi fejlettsége
  • a nevelő személyisége
  • a nevelő szakmai kultúráltsága (pl.: ismeri a módszereket)
  • a nevelő nevelési stílusa

A nevelési stílusnak két fontos összetevője van:

  • a kontroll
  • a kapcsolat nyíltsága(demokratizmus)
  • Kontroll alatt a gyermek feletti ellenőrzést(büntetés, jutalmazás, tiltás, engedélyezés)
  • A demokratizmus a gyermekek döntésekbe való bevonását jelenti.

A nevelési stílus fogalmát Baldwin vezette be, aki a következő kategóriákat állította fel.

  • erős kontroll – demokratikus kapcsolat
  • erős kontroll – autoriter kapcsolat (tekintélyelvű)
  • gyenge kontroll– autoriter kapcsolat
  • gyenge kontroll – demokratikus kapcsolat.

Baldwin szerint az optimális kombináció az erős kontroll – demokratikus kapcsolat.

Ranschburg Jenő is négy stílust különböztet meg:

  • meleg – engedékeny
  • meleg – korlátozó
  • hideg – engedékeny
  • hideg – korlátozó

Az első dimenzió a gyermek testi – lelki-mozgási szabadságára vonatkozik, különböző viselkedési szabályok milyen kiterjedésben és milyen súllyal nehezednek a gyermekre.

A korlátozó szülő tehát a gyermeket csak meghatározott helyen és hangerővel engedi játszani, ragaszkodik hozzá, hogy kisfia vagy kislánya mindig tiszta és rendes legyen (még a játszótéren is), valamint jó modorú a társaságban és illemtudó az asztalnál. A játszótársakkal, de különösen a testvérekkel és a szülőkkel szemben megnyilvánuló agresszió, súlyos fegyelemsértés.

A dimenzió engedékenységgel jelölt végpontján ezeknek a nevelési elveknek az ellenkezője található.

A másik dimenzió a nevelő emocionális (érzelmi) viselkedését ábrázolja. Két szélsőséges végpontjára a “meleg”, illetve a “hideg” jelzőt alkalmazták.A meleg szülői magatartást főképpen a gyermeket elfogadó és megértő, gyermekközpontú viselkedés jelzi.

Ilyen szülő ritkán alkalmaz fizikai büntetést, annál többször dicséretet, a helyes cselekedetek pozitív megerősítését.

  • Tetteit, ítéleteit indokolja, és általában gyakran beszélget a gyermekkel, akinek közeledésére lehetőleg minden alkalommal pozitívan reagál.

A nevelésben fontos az engedékenység és a korlátozás helyes aránya, legyen lehetőség az a felnőtt gyermek közötti alkura is.

A felesleges korlátozásoktól tartózkodni kell (pl. büntetés, megszégyenítés), de tilalmak, és konkrét követelmények révén fejleszteni kell a gyermek önuralmát, alkalmazkodási képességét.

A szeretet alapján történő korlátozás a károsodások megelőzését szolgálja a helytelen viselkedés következményeire való utalással.

A túlvédő magatartás során a nevelő, a szülő arra törekszik, hogy kiküszöböljön a gyermek életéből minden konfliktusforrást, lelki vagy fizikai nehézséget.

A nevelő, szülő következetlensége a gyermek viselkedésének megítélésében és értékelésében illetve saját elveiben azt okozhatja, hogy a gyermekben nem alakulnak ki az erkölcsi ítéletalakítás támpontjai, gyanakvóvá és bizalmatlanná válhat az egész felnőtt világgal szemben.

A nevelésben megnyilvánuló túlzott teljesítményelvűség következtében a nevelők, szülők a gyerek képességeinek, teherbírásának reális felmérése nélkül egyre fiatalabb korban kényszerítik bele a gyereket a formális képzésbe (idegen nyelv tanulása, versenysport, sorozatos felvételi vizsgák).

4. Módszerek a tanulás folyamatában

A kisgyermeknevelés területén a tanulás minden olyan tapasztalat- és/vagy a gondolkodásban.

A tanulás legfontosabb irányítója a személyes kíváncsiság, az érdeklődés.

  • Az azonos időben zajló tanulási folyamatok intenzitása különböző.
  • A fejlődés, a tanulás folyamatos, időkorlátok nélküli, egyéni ütemnek megfelelő.
  • A gyermekek közötti érdeklődés tekintetében megmutatkozó különbségek léte természetes.

A kisgyermekkori tanulás szinterei a természetes élethelyzetek: a gondozás és a játék, a felnőttel és a társakkal való együttes tevékenység és kommunikáció.

A tanulás formái: utánzás, spontán játékos tapasztalatszerzés, a gondozónő gyermek interakcióiból származó ismeretszerzés és szokáskialakítás.

Ebben a folyamatban valamennyi módszer alkalmazásra kerül, egyszerre több módszert is ötvöz a nevelő (pl. elvárások melletti magyarázat).

A példa, a gyakorlás - szokásalakítás, a dicséret - pozitív megerősítés módszerével sokkal több eredmény érhető el a tanulási folyamatban is, mint a tiltás, büntetés módszereivel.

5. A sajátos nevelési igényű gyermek segítése

A korai fejlesztésben a segítséget igénylő gyermekek komplex rehabilitációs folyamata valósul meg.

  • A korai fejlesztés szakszerűen tervezett, szervezett és irányított hatásrendszer, viszonylag önálló, de egymással szoros kapcsolatban lévő: megismerő, fejlesztő, nevelő, oktató, képző, terápiás alkotóelemekből építkező komplex folyamatban valósul meg.

A korai fejlesztés folyamatában ismereteket közvetítünk és dolgozunk fel, tervszerűen fejlesztjük az értelmi képességeket, alakítjuk a világképet, formáljuk a munkához való helyes viszonyt, tudatosítjuk a közösségi élet normáit, szabályait.

A korai fejlesztés a funkcionálisan akadályozott személyiség fejlesztésére irányul.

A differenciálódás másik iránya kezdettől fogyatékossági kategóriák körének, ezzel a gyógypedagógia kompetenciakörének bővülését követte, főként a megismerő, fejlesztő, terápiás műveletek választéka gazdagodott.

Direkt (közvetlen) nevelés: jellemzője, hogy alkalmazása során a nevelő közvetlenül hat a növendékekre, a nevelő hatás forrása tehát a nevelő, a befogadó a növendék.

Előnye a szakszerű és folyamatos irányítottság, s az ebből származó korrekciós lehetőség.

Indirekt (közvetett) nevelés: esetében a növendékek számára kijelölt feladatok a nevelői hatások alapvető forrásai.

Az indirekt nevelési módszerek igen jó hatásfokúak az önállóság, az önvezérlő képesség, vagyis az autonómia fejlesztésében.

A sajátos nevelési igényű gyermek egyéni fejlődési sajátosságai következtében többnyire a direkt módszerek alkalmazása szükséges.

A gyógypedagógus, az egyéni fejlesztési naplóban előírt feladatokat végig kell gyakoroltatni mindennemű alku nélkül.

Szerző
Tóth Balázs

Tartalom jelentése

Ha bármi problémát észlelsz a(z) "Pedagógiai módszerek alkalmazása (2. rész)" című tartalommal kapcsolatban, kérlek az alábbi hivatkozásra kattintva jelezd felénk! Köszönjük!